"مهد کودک فرشته های مهربون""مهد کودک فرشته های مهربون"، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 3 روز سن داره

مهد کودک فرشته های مهربون

کاردستی به مناسبت دهه فجر

1391/11/24 12:15
8,545 بازدید
اشتراک گذاری

سلام به همگی

فرا رسیدن ایام شور انگیز دهه فجر مبارک

چند روز پیش که با دختری رفته بودیم کتابفروشی با دیدن تزئینات و پرچمها،ازم خواست که براش یه پرچم بخرم تا تو راهپیمایی ٢٢ بهمن دستش بگیره.من ازش پرسیدم بدون پرچم نمیشه رفت راهپیمایی؟گفت:"بدون پرچم میشه رفت،اما اگر پرچم ایران رو تو دستمون بگیریم و بالا ببریم آمریکا و اسرائیل میفهمن که مردم ایران کشورشون رو دوست دارن و مواظبشن و بیشتر میترسن"شادی روح امام و شهدا صلوات

من گفتم:خب حالا اگه پرچمی رو که خودت درست کردی دستت بگیری چی میشه؟

یکم فکر کرد و یهو به حالت جیغ گفت:اونموقع از عصبانیت آتیش میگیرن......و دیگه تا وقتی رسیدیم به خونه ول کن معامله نبود و همش درباره پرچمش و راهپیمایی و ایده هایی که واسه درست کردن پرچمش داشت صحبت میکرد.

خلاصه امروز سه تایی(من و رضوان خاتون و محمد مهدی)پرچما رو با هم درست کردیم و شعر پرچم رو هم با هم خوندیم و یاد گرفتیم و شعرکی هم سرودیمنیشخند

تو ادامه مطلب مراحل درست کردن این پرچم رو که در عین سادگی خیلی به خلاقیت بچه ها کمک میکنه و فایده های دیگه ای هم داره میزارم،اما قبل از اون یه توصیه دوستانه دارم و اون اینه که اگه یه وقتی یه کار دستی یا یه فعالیت کارگاهی دیدیم که به نظرمون خیلی خارق العاده و یا شیک نیومد،صرفاً به این دلیل ازش صرف نظر نکنیم،چون یه وقتایی همین فعالیت های ساده پیش زمینه فکرها و ایده های خارق العاده ای در نوجوانی و جوانی بچه هامون میشن.

من که هیچ وقت از هیچ کار ساده ای نگذشتم و نمیگذرم مگر اینکه یه بار دیگه خودم و بچه ها باهم آزمایشش کردیم.

نمونه ش همین کار پرچم،خیلی ساده س و ظاهر شیکی هم نداره اما فایده های زیادی داره که چند تاشو میگم:

١)میتونید همزمان با درست کردن اون پرچم ایران یا تصویر اون رو به کودکتون نشون بدید و ازش بپرسید حالا ما چه رنگایی لازم داریم؟(واسه بچه های زیر چهار سال)تازه اگر بچه تون کوچیکتره و هنوز رنگا رو به درستی بلد نیست اینجوری بهتر هم رنگا رو یاد میگیره.

٢)یه کار دیگه ای که ما وقت درست کردن هر کاردستی میکنیم اینه که کار رو کارگاهی میکنیم،یعنی اینکه  یه شعر یا داستان درباره اون تعریف میکنیم یا اگر نیست خودمون سعی میکنیم بسازیم(اگه تونستم فیلمش رو کوتاه میکنم و میزارم)

٣)هیچ چیز به اندازه دست کردن تو رنگ و ایجاد نقش با اون بچه ها رو سر کیف نمیاره،به شرطی که یا چیزی زیرشون بندازیم و لباس کهنه ای هم تنشون کنیم و بزاریم با خیال راحت و بدون ترس از کثیف شدن فرش و لباس... نقاشیشون رو بکشن.

٤)بهانه و فرصت خوبیه تا درباره میهن،غیرت و تعصب ملی،اتفاق هایی که تو مثل این روزها افتاده بود و...به زبون ساده واسشون حرف بزنیم

٥)بقیه شو خودتون حین کار کشف میکنید....مطمئنمچشمک 

حالا دیگه وقتشه

وسایل مورد نیاز:

*مقوای سفید در ابعاد دلخواه**گواش  یا رنگ انگشتی در دو رنگ سبز و قرمز** بشقاب یه بار مصرف یا هر چیز به درد نخوری که بشه رنگ رو توش ریخت و کف دست بچه هم توش جا بشه**ترکه نازک یا چوب برای پرچم در صورت تمایل**

مراحل انجام کار:

١)مقداری رنگ سبز در ظرف ریخته و از کودک بخواید کف دستش رو تو رنگ بزنه و کمی بچرخونه تا تمام سطح کف دستش رنگ بگیره(چون قراره پوست بچه تماس مستقیم با رنگ داشته باشه لطفا از رنگ اکرلیک استفاده نکنید)

٢)از کودک بپرسید که کدوم قسمت پرچم ایران رنگ سبز داره؟(در تمام مراحل کار سعی کنید با او صحبت کنید و ذهنش رو به کار بگیرید)و بعد راهنماییش کنید تا کف دستش رو روی قسمتهایی که باید،بزاره.

٣)وقتی تمام قسمتهایی که باید،سبز شدن(حواستون باشه قراره مشخص باشه که این نقاشی اثر کف دسته،پس لازم نیست تتمام قسمتهای سفید رنگ بشن)دست کودک رو پاک کنید و مرحله قبل رو با رنگ قرمز در قسمت پایین پرچم انجام بدید.

٤)حالا نوبت به نشان مقدس الله در وسط پرچمه،اگر بچه تون خیلی کوچیکه نوک انگشت اشاره ش رو تو رنگ قرمز بزنید و بهش کمک کنید که نشان الله رو در وسط پرچم بکشه.

اما بهتون توصیه میکنم روش ابداعی ماچشمکرو مطابق عکسهای زیر امتحان کنید. البته چون در لحظه اخر به ذهنم رسید که با استفاده از بغل دست میشه اینکار رو کرد و دختری هم خواست مستقیم رو پرچمش اجراش کنه شکلش یه کمی کج و معوج شد،اما دفعات بعد که رو کاغذ انجام داد خیلی قشنگ و مرتب شد،چون دستش اومده بود که باید بغل دستش رو به چه حالتی روی مقوا بزاره.

عکس ١

عکس ٢

عکس ٣

 

٥)تا اینجا پرچم کامل شده،اما اگر دوست داشتید چند دقیقه بعد و قبل از اینکه رنگها کاملا خشک بشن میتونید روی هر قسمت رو کمی اکلیل همرنگ خودش بپاشید،و بزارید پرچم خشک بشه.بعد وقتی پرچم رو روی یک روزنامه بتکونید میبنید که فقط قسمتهایی که انباشتگی رنگ وجود داشته و رنگ نیمه خیس بوده اکلیل ها باقی می مونن و یه کار قشنگ میشه.

اگر هم دوست داشتید میتونید مثل پرچم محمد مهدی دور نشان جلاله الله رو کمی چسب بزنید و با اکلیل دور گیری کنید.

یا مثل پرچم رضوان خاتون کلمات یا جملات دلخواهتون رو به کمک چسب بنویسید و اکلیل بپاشید.

منتظر کاردستی های بعدی ما به همین مناسبت باشید.

راستی از وبلاگ شکلک های ما هم دیدن کنید شاید به دردتون بخوره

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (5)

مدرسه ی مامان ها
16 بهمن 91 10:46
سلام مامان عزیز و نمونه
ما هم این ایام رو به شما تبریک میگیم
ممنون که به مدرسه میایید یه م طلب خوب و مفید گذاشتیم که تازه شروع شده ان شاالله که با همراهی شما مامان های عزیز بهتر هم میشه
موفق باشید


سلام.ممنون که خبر دادید...آخ جون میرم مدرسه
مدرسه ی مامان ها
16 بهمن 91 10:51
خیلی قشنگ و جالب بود آفرین به شما مامان خوب
می تونیم از این مطلب شما در قسمت تجربه های موفق مامان ها در مدرسه استفاده کنیم
البته با لینک به وبلاگ خودتون
در صورت تمایل اطلاع بدید


اختیار دارید دوستم...این که کار بزرگی نبود..همه مامانها از این کارا میکنن....باعث افتخار منه
آرام
16 بهمن 91 14:11
موفق باشی
تبریک


متشکرم دوستم
مدرسه ی مامان ها
17 بهمن 91 10:27
سلام یه نظر خصوصی دارید
مدرسه ی مامان ها
17 بهمن 91 20:34
سلام
اهتیار دارید مامان عزیز
به نظرم این یکی از مشکلات نی نی وبلاگه که وقتی نظر رو به صورت خصوصی ارسال کنیم تو بخش نظرات تایید نشده نمیاد و برای دیدنش باید به قسمت آخرین نظرات خوانندگان برید.


بله متوجه شدم ...ممنون...خواستم بهتون اطلاع بدم که فرصت نشد..شرمنده ام