"مهد کودک فرشته های مهربون""مهد کودک فرشته های مهربون"، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 29 روز سن داره

مهد کودک فرشته های مهربون

یک بازی خلاق و راحت

1391/11/13 23:28
1,752 بازدید
اشتراک گذاری

به عنوان اولین مطلب کاربردی در وبلاگ میخوام یه بازی خیلی خیلی راحت و در عین حال جذاب و مفید نه تنها برای بچه ها بلکه برای بزرگترها بهتون معرفی کنم،این بازی رو وقتی دخترم حدود دو سال و نیمه بود ابداع کردمنیشخند

فلسفه ابداعش هم انرژی زیادی بود که دختری در طول روز واسه بازیهای مختلف از من میگرفت  و حتی تا توی رختخواب هم بازی میخواست و من دنبال یه بازی بودم که هم انرژی زیادی لازم نداشته باشه و هم به رشد ذهنی دخترم و خودمچشمکخندهکمک کنه و نتیجه تفکرات من شد یه بازی که اسمش رو گذاشتم کلمات هم آهنگ

روش بازی:

شما یک  کلمه میگید و از فرزندتون میخواید یک کلمه که با اون هم آهنگ باشه بگه(این همون چیزیه که تو ادبیات بهش میگن هم قافیه)

مزایای این بازی:

*نیاز به جا و مکان یا هیچ نوع وسیله ای نداره.

*از همان سنین که بچه هنوز حتی توانایی درست صحبت کردن نداره میشه این بازی رو بهش آموزش داد

*دایره واژگانی  شما و کودک رو فوق العاده بالا میبره

*قدرت تمرکز و شنوایی شما و  بچه رو افزایش میده

*هوش موسیقی شما و کودک رو تقویت میکنه

*و خیلی موارد دیگه که نوک زبونمه هاعینک

نتیجه ای که ما گرفتیم:

این شد که شکر خدا دختر ما از دایره وازگانی خیلی گسترد ه ای برخورداره،خیلی خوب میتونه در جمع حرف بزنه،داستان بگه،شعر بخونه و برنامه اجاره کنه......

و اینکه دختر گلم اولین شعرش رو وقتی که هنوز چهار سالش نشده بود سرودهوراو اون شعر این بود :

بارون چه زیباست،بارون چه زیباست

یه هدیه خوب از طرف خداست

بارون چه زیباست،بارون چه زیباست

روز بارونی روز بچه هاست

این شعر رو یه روز پاییزی در حالی که زیر بارون می چرخید و شادی میکرد سرودقلبو من کلی خدا رو شکر کردم و چلوندمش و قوربون صدقه ش رفتم.

شما هم امتحان کنید...یه بازی بی دردسر که حتی تو سفر هم میتونید با بچه ها و یا حتی هم سن و سالها انجام بدید و ازش لذت ببرید و کلی کلمه جدید یاد بگیرید و یا حتی اختراع کنیدزبان

پینوشت:یه مدت که از شروع بازی گذشت و بنا به سن و درک کودک میتونید اون رو با مفهوم واقعی کلمات هم آهنگ، که همون قافیه ست آشنا کنید و به عنوان مثال براش قافیه های درستی از شعرهایی که بلده  مثال بزنید.

لطفاً بعداً نوشت و یه خاطره بامزه رو در ادامه مطلب مطالعه کنید.

 

 

بعداً نوشت:با عذر خواهی از دوستان بابت اینکه مثال نزده بودم و با تشکر از یادآوری مامان پریسا جون،باید بگم که اولش باید به بچه یاد بدیم که مثلاً وقتی من بهت میگم دندون تو فکر کن ببین چه کلمه ای شبیه دندونه،آهنگش مثل دندونه....یکم بهش زمان بدید تا ببنید چیزی به ذهن خودش میرسه یا نه،اگر چیزی به ذهنش نرسید اونوقت شما کمکش کنید و بگید من میگم دندوون تو میگی قندون

این بازی رو من با بچه ها به همین روش انجام میدم مثلا! میگم( من میگم قیف...بعد رضوان خاتون میگه من میگم کیف...دوباره من میگم،من میگم لیوان..بعد رضوان خاتون میگه من میگم گلدان و به همین ترتیب الی آخر)

حالا بزارید در همین راستا یه خاطره براتون تعریف کنم که خودم هر وقت یادم میفته کلی میخندم:

یه بار تو مسیر اهواز خرمشهر بودیم رضوان خاتون تو ماشین حوصله ش سر رفته بود بهش پیشنهاد بازی کلمات هم آهنگ رو دادم کلی ذوق کرد.بعد با هم بازی کردیم و خیلی خوب جلو اومد  ویه چیزی حدود نیم ساعت تند و تند کلمه میگفتیم،من کلمه ای به ذهنم نرسید و گفتم "من میگم مامان"رضوان خاتون هم واسه اینکه سریع جواب بده در لحظه جواب داد" منم میگم حیوان" و بعد وقتی قیافه منو که به زور جلوی خودمو گرفته بودم تا جلوی راننده و مسافرا خنده م نگیره دید فهمید چی گفته و خجالت کشید،منم واسش توضیح دادم که اشکالی نداره و این دو کلمه واقعا با هم هم آهنگ هستنعصبانی و براش توضیح دادم اگه یه کم فکر کنی بعد جواب بدی خیلی بهتر

هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به دو سال وقتی یاد اون ماجرا میفتیم کلی میخندیم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامانی طهورا
11 بهمن 91 23:56
سلام خانمی از آشنایی با شما خوشحال شدم
خداوند فرشته های نازتونو حفظ کنه





سلام،من هم خیلی از آشنایی با شما خوشحالم و امیدوارم دوستان خوبی واسه همدیگه باشیم.
مریم (مامان روشا)
12 بهمن 91 16:47
ممنون که به ما سرزدی...چه فرشته هایی دارین خدا براتون حفظشون کنه
چه وب پر محتوایی...ایشالا موفق باشین


ممنون عزیزم
مامان طهورا عسلی
13 بهمن 91 1:29
سلام خانم. از تشریف فرماییتون به وبلاگمون بسی مشعوف شدیم. ما شما رو لینک میکنیم تا باشد که دوستان خوبی باشیم انشاالله.


سلام عزیزم, ما بیشتر خوشحال شدیم, امیدوارم لیاقت دوستی و لطف شما رو داشته باشم
مامان ویانا
13 بهمن 91 7:47
سلام خانم گل
خدا واستون فرشته هاتونو نگه داره
بازی جالبی بود
من از آبادانم
اینم ادرس وب دخملمه
http://via.niniweblog.com/


سلام...از اشنایی با شما خوشحالم به خصوص اینکه همسایه هم هستیم یه جورایی...اومدم


مامان پریسا
13 بهمن 91 18:01
سلام مامانی خسته نباشید.
من هم عاشق این جور وبلاگا هستم که یه چیزی برای آموزش به مامان ها داره.

اجازه ی تبادل لینک هست؟


سلام و ممنون..امیدوارم که بتونم وبلاگ پرمحتوایی ایجاد کنم تا شرمنده نگاهتون نشم
مامان پریسا
13 بهمن 91 18:04
ببخشید ای کاش چند تا مثال هم برامون مینوشتید.ممنون




مثلا شما بگید سوپ،فرزندتون بگه توپ
شما بگید قندون....او بگه دندون و...ببخشید باید مثال میزدم
ممنون از یاد آوریتون

مامان پریسا
14 بهمن 91 11:04
مرسی عزیزم.
حالا کاملا متوجه شدم.ایشالله من هم با پریسا شروع میکنم. اون هم عاشق اینه که من باهاش بازی کنم.

راستی نوشته بودید در راه اهواز و خرمشهر....

میشه بپرسم کجا تشریف دارید.خدا کنه بگید اهواز.عجیب به دلم نشستید

ممنون عزیزم،شما خیلی لطف دارید به من،دل له دل راه داره دوستم.
ما خرمشهری هستیم و الان هم ساکن خرمشهریم،این خاطره مال وقتی بود که واسه دو سال اهواز زندگی میکردیم.
شما که کلی خوش به حالتونه...تو اهواز کلی مامان و نی نی وبلاگی هستن که میتونید همدیگه رو به مناسبتهای مختلف ببینید....ان شاالله سعی میکنم لیست دوستان هم استانی رو تو پیوندهای وبلاگ کامل کنم

مدرسه ی مامان ها
14 بهمن 91 16:33
سلام مامان عزیز و نمونه
ممنون که به مدرسه ی خودتون تشریف آوردید
شما هم به جمع مامان های مدرسه اضافه شدید
وبلاگ خوب و مفیدی دارید خوشحال میشیم بتونیم از مطالب و تجربیاتتون در مدرسه ی مامان ها استفاده کنیم.
ضمن آرزوی موفقیت بریای شما؛ پذیرای هرگونه همکاری شما با مدرسه هستیم


سلام...از لطف شما ممنونم...هر کاری از عهده من بر بیاد در حد بضاعت ناچیز خودم،کوتاهی نمیکنم
مامان یاسمن ومحمد پارسا
14 بهمن 91 22:42
سلام عزیزم اشنای با شما باعث افتخاره ممنونم که بهمون سر زدید با کمال میل لینگتون کردم خوشگلای خاله را هم ببوسید


سلام و ممنون از لطفتون


مامان بهزادکوچولو
15 بهمن 91 0:59
چه بچه های عزیزودوست داشتنی داریدخدا حفظشون کنه

خانم شماهم موفق باشید::

ممنون

مامان پریسا
21 بهمن 91 11:43
پس خرمشهر تشریف داریدو چه خب بهر حال نزدیک هستید. اره عزیزم اینجا دوست وبلاگی زیاد هست ولی خب هر گل یه بویی داره.
ایشالله بتونم از نزدیک ببینمتون.


شما لطف دارین،من هم از صمیم قلب آرزو میکنم هر چه زودتر همدیگه رو از نزدیک ملاقات کنیم